UzunHikâye Öykü, inceleme, eleştiri



Haiku - 26

11 Şub 2012
eren

sıcacık oda
kestane çatlayacak
gök gürültüsü

Kategori:

Re: Haiku - 26

Sanki söyleyecek bir şeyleri daha varmış gibi geliyor haikunun.


Re: Haiku - 26

melike şenyüksel dedi ki:
Sanki söyleyecek bir şeyleri daha varmış gibi geliyor haikunun.

Sanırım söylemek istediğini iyi söyleyemediğinden... Daha olgunlaşmadan, hamken dalından koparıldığından olabilir.

ham ya haiku
koparınca dalından
ah! çetin ceviz

Smile


Re: Haiku - 26

"Kestane" de "ceviz" de iyi olmuş. 26'nın son dizesi bence sıkıntıya yol açan. Sanki yeri dar gelmiş de haijin diyeceğini diyememiş. Smile


Re: Haiku - 26

Ben de "ham ya" kısmına takıldım. Sanırım ses olarak bütünden kopuk. Son dizedeki "ah" ise haikuyu toparlayan ve ses açısından beğendiğim bir kullanım şekli. Eren, sen ne düşünüyorsun ilk dize için?


Re: Haiku - 26

Vallahi o ikinci haiku bir şakadan ibaretti Smile O nedenle ne deseniz haklısınız derim.


Re: Haiku - 26

Fikrimce ham değil olgun bir haiku, şu nedenlerle...Öncelikle bir anı resmediyor, resmin içine girmek ve hayal kurmak bize kalıyor.İkinci dize sonunda kesme( kireji) var.Yağmurlu bir günde, soba başında kebap olan kestanelerin kokusunu, sobanın sıcaklığını, yağmuru duyumsuyoruz, çocukluğumuza doğru...

Bir alıntı eklemek isterim;

"Klasik japon şiirinde şairin tutumu daha çok sembolizme ve empresyonizme uyar. Japon şairi hikaye anlatmaz, kuru kuru ders vereyim de demez. Japon şairi eserlerinin sonuna, anlamı burada kesiyorum diye nokta da koymaz.Amaç güzellik değildir, bu yüzden klasik Japon şiirinin artistik titizliği ve yapmacıklığı da yoktur. Şairin amacı eserini sahneye koymaktır. Okuyanın yazandan daha arif olması gerekir; okuyucu hayal gücü ile kendi akıl ve ruh zenginliği ölçüsünde sahnedeki bu esere bir şeyler katacak, yazılmayanı yazacak ve eseri tamamlayacaktır."

L.Sami Akalın / Japon Şiiri/ Varlık- 1962


Re: Haiku - 26

Haikunun niyetlendiği duyumları taşıdığına ben de katılıyorum. Yalnızca bir katılık var söyleyişte. Enstanteneler çok kesik kesik kalıyor ve bu bir ritim içinde de birleşmiyor. "Ham"lığı belki bu...


Re: Haiku - 26

sıcak odada
kestane çatlıyor-
gök gürültüsü

Haikuda -kurallı yazıyorsak eğer- bütün fiillerin şimdiki zamanda kullanılmasına dikkat etmek gerekiyor. Çeşitli varyasyonlar yapıp, müzikalitesine de ...


Re: Haiku - 26

Şimdiki zaman meselesi doğru. Başo'da şimdiki zamanı çok sık görmüştüm ama bunun bir kural olduğunu düşünmemiştim.

Uyum açısından da şimdiki zaman kullanımı daha doğru, katılıyorum.


Re: Haiku - 26

Haikuları ben genelde şimdiki zaman ve geniş zamanda, mümkünse fiilsiz kurmaya çalışıyorum.
Önce kuralları öğrenmeye çalışıyorum,unutmak için;

"Bütün kuralları unutmak için öğren!’’
Basho

Haiku hakkında meraklısına ;

http://www.haiku-haiku.com/haiku-nasil-yazilir-turgay-uceren.html