UzunHikâye Öykü, inceleme, eleştiri



Antonio Skarmeta - Ateşli Sabır

15 May 2010
Mehmet Sürücü

Kısa bir roman Ateşli Sabır. Ama yönetmen Michael Radford o kısa gibi görünen öyküden unutulmaz bir film çıkarmayı başarabilmiş. Mutlaka bunda öykünün dünyaca çok sevilen büyük şair Pablo Neruda’nın ekseninde gelişmesinin yanında, Philippe Noiret gibi, filmden sonra ölen Massimo Troisi gibi usta aktörlerin de filmde payı var tabi ki. Bazı filmler çilekli, çukulatalı, vanilyalı ve benzeri sevdiğimiz karışık dondurmalar gibi birkaç türü (şiir, felsefe, görsellik) harmanlayıp, izlediğimizde bizde unutulmaz tatlar bırakabiliyor. Bu film de bence onlardan birisi.
Alttaki alıntılar romandan. (Bir süredir olduğu gibi; “Tarzan’ca Alıntılar)
Sagdılarımla.
http://www.imdb.com/title/tt0110877/

""

Aynı anda kuş kafeste , akıl vatanda olamaz.SKARMETA

Hayata dayanamadığımız için espri yapıyoruz.

Hayatlarıyla yanlış olanların ölçümleriyle doğru olmalarına imkan var mıdır.

İnsanda kişiliğini yirmi dört saat kullanamaz bir günde eskir.

Yüzde yüz saf olan bir şey kendinin aynıdır.

Meyhaneler işportacı pisikyatristlerle dolu.

Hiçbir geleneğin mirasçısı değilim.

Aydınlardan başka hiçbir kalabalık kendi hakkında yazılan eserleri okuyacak sabrı gösteremez.

Ya beni anlarlarsa sonunda ? Daha kötü , daha kötü.

Tesadüflerin de bir düzeni vardır. Çünkü tesadüf insanların bilmeden üye oldukları tek gizli örgüttür.

Ölüm yaşadıklarımızın değil, tadına varamadığımız yaban arısı sevdaların terki değil midir.?

Antonio Skarmeta - Ateşli Sabır-Afa Yayınları

Kategori:

Re: Antonio Skarmeta - Ateşli Sabır

Posta'yı Mehmet Bey'le konuştuk dün, onun sonunda bu yazı geldi sanırım. Postacı en sevdiğim fimlerdendir. Günlerce etkisinden çıkamamıştım. Baş karakteri (adını anımsayamıyorum) , onun değişimini ve şiire olan sevgisini hayranlıkla izlemiştim.


Re: Antonio Skarmeta - Ateşli Sabır

"Posta'yı Mehmet Bey'le konuştuk..." cümlesi sanırım; "Postacı'yı Mehmet Bey'le konuştuk..." şeklinde olamalıydı. Cihan Bey filmin adını duyunca biraz heyecanlandı mı acaba.


Re: Antonio Skarmeta - Ateşli Sabır

Kitabın kapağını ve filmin afişini buraya ekliyorum.

Aslında bu tip gönderilerde başlığın ilk iletisinde görsel malzeme kullanmak okuyucuların konunun içeriğine daha hızlı intibak etmesini sağlayarak konuyla daha çok ilglenmelerine vesile olabilir. Özellikle forumun yeni yapılanmasında bu durum daha da belirgin hale gelecek, şimdiden alışkanlık kazanmakta yarar var. İletiye bir resim nasıl ekleneceğiyle ilgili olarak bkz.: Deli Osman'ın Forum Macelararı -4

Il Postino.JPG ANTONIO_SKARMETA_Ateşli_Sabır_(Can).jpg

Re: Antonio Skarmeta - Ateşli Sabır

Notlarımın arasında Romanın kısa bir özetini buldum.

Şili’nin balıkçı kasabasının birinde geçmekte olay. Ünlü ozan Neruda, adada, gürültüden, kalabalıktan uzak tepedeki bir evde kalmaktadır. Balıkçılıkla geçimlerini sağlayan köylülerin arasına elinden geldiğince karışmadan, kendi sessizliğinin içinde şiirlerinin yazmaktadır. Köyün ozana hayran postacısı Mario özel mektuplarını getirmektedir. Tek istediği ozan Neruda’ya yaklaşabilmek, onunla konuşmak, onun dizelerle ve metaforlarla örülü dünyasına girebilmektir. Neruda’nın insanlarla arasına koyduğu çizginin, sınırının ötesine geçebilmek kolay değildir. Ama Mario yılmaz, bunu da başarır. O artık ünlü ozanın masasına davet ettiği birisidir. Bu arada meyhaneci güzeli Beatriz’e gönlünü kaptırır. Kadının çalabilmek için ozanın dostluğundan ve ününden yararlanır. Onunla meyhaneye gidip iki arkadaş dost gibi şarap içerler...Güvenini, aşkını kazanabilmek için Neruda’nın şiirlerini okur genç kadına. Ve isteğine ulaşır. O arada şiirle, ve şairle iyice içli dışlı olan Mario şiire merak salar şiirlerle yazmaya başlar.

Neruda Cumhurbaşkanı olabilmek için yurt gezilerine çıkar, ama Allende’nin oylarını etkilememek için adaylıktan çekilir. Allende seçilir. Neruda Fransa – Paris büyükelçiliği göreviyle ülkeden ayrılır. Mario bu arada Beatris’le evlenir. Bir oğlu olur.

Bir gün şair Neruda Mario‘ya Paristen bir mektupla, bir koli gönderir. Kolinin içinde bir ses kayıt cihazı vardır. Ondan istediği de; özlediği köyün toplayabildiği tüm seslerini kaydetmesidir. Kendi evinin kapı çanından, martılarının seslerine, fırtınalı havalardaki dalgaların kıyıya, kayalara vuruşlarından, küçük çocuğun ağlamasına kadar toplaya bildiği tüm sesleri kaydeden Mario onları ozana gönderir.

Neruda balıkçı kasabasına döner.Şili için acılı günler kapıdadır.Allende devrilir. Öldürülür. Ozanın sağlık durumunun günden güne kötüleşir. Kaldırıldığı hasta hanede vefat eder. Mario ulusal şiir yarışmasına katılır. Sonucunu öğrenmeden kapısını çalan iki polis tarafından götürülür.
Antonio Skarmeta - Ateşli Sabır-Afa Yayınları